NYTT PROJEKT

VARVTALBEGRÄNSARE FÖR BL.A. VOLVO

 

Elektronisk varvtalbegränsare för Volvo tändningssystem med Hall-givare i fördelaren.

 

Denna konstruktion bygger på en mikroprocessor och ett fåtal komponenter på ett 38x38mm kretskort. Den är konstruerad för att anslutas mellan Hall-givaren i fördelaren och styrboxen med lite modifiering på kabeln imellan. Varvtalsbegränsningen är justerbar med en 25-varvs trimpotentiometer och är avstängningsbar med en extern omkopplare.

 

 

Hur fungerar den?

 

Genom att låta mikroprocessor kretsen mäta och räkna ut varvtalet från Hall-givaren i fördelaren och sedan jämföra varvtalet med inställningen på trimpotentiometern. Om varvtalet överskrider inställningen så spärras pulsen från att nå styrboxen vilket får tändningen att stängas av.

 

Skall testas på en Volvo med tändsystemet: TZ 28 H.

 

Men kan förmodligen användas på dessa tändsystem också:

EZ 117K Ignition system, B230FT
EZ 118K Ignition system, B230K, B200/230E

 

 

Fakta:

 

Drivspänning

DC 12V ca 30mA

 

Varvalsjusteringsområde (trimpotentiometer)

1000 - 10000Varv/min (33 - 333Hz)

(Går att välja annat område inom 15 - 666Hz)

 

Utgång

NPN, max 50mA

 

Kretskortsstorlek

38 x 38 mm (Passar i en 40x40mm ingjutningsbox)

 

 

 

Om ni har någon synpunkter eller idéer v.g. kontakta

 

Till Huvudsidan