PROJEKT

BatteriVakt

 

En krets för övervakning av 12volts blyackumulatorer.

 

Detta är ett perfekt bygge för er som t.ex. använder bilbatteri som strömförsörjning

där det inte finns 220V framdraget och har blivit trött på att ständigt gå och kolla hur 

mycket det finns kvar i batteriet.

 

 

Ladda hem det första preliminära schemat:

 

Schema: Batteri_vakt.PDF  Final  02-06-29  24Kb

Kretslayout: Batteri_vakt_krets.PDF  Final  02-06-29  942Kb

 

Jag skulle gärna vilja ha hjälp av någon att långtidstesta konstruktionen.

Maila till: info@jetronic.se om du är intresserad.

 

 

Hur fungerar den?

 

Genom att belasta batteriet under 3 mS varje timme med t.ex. 10 ggr mer ström än den normal förbrukar 

och samtidigt mäta hur mycket spänningen sjunker så kan man beräkna och få en varning om 

hur mycket kapacitet det finns kvar i batteriet och hur länge det dröjer innan det blir tomt.

 

Konstruktionen består av en programmerbar timerkrets (74HC5555) som sköter styrningen av belastnings-

kretsen, den består av en MosFet-transistor (Buz11) och ett effektmotstånd. Triggerkretsen är uppbygd

kring en flip-flop logik (4013B), den triggas och tänder en blinkande lysdiod när det finns en spännings-

variation som överskrider en förinställt referensspänning. Den andra flip-floppen i 4013B IC'n ser till att

timerkretsens utgång aldrig aktiverar belastningskretsen när triggningen har skett.

 

Exempel: 

Om normalströmförbrukning är 100mA och belastningskretsen är 2.5A så ger det en förvarning

på ca. 24 timmar.    

 

 

Vilka är nackdelarna:

 

En av nackdelarna med denna konstruktion är att kretsen får sin drivström från batteriet ca. 3 - 5 mA 

vilket gör att batteri drifttiden blir något kortare.

En annan nackdel är att normalströmförbrukningen från batteriet bör var jämn, som t.ex. när batteriet används

som backup eller liknande. 

 

Fakta:

 

Drivspänning

12 - 14,4 volt (Belastas från batteriet den skall övervaka).

3 - 5 mA.

 

 

Belastning

3 mS i intervall om 1 timme.

100mA - 10A. (beroende på värdet på belastningseffektmotståndet).

 

 

Alla schema och teknisk information kommer jag att lägga ut här på denna

webbsidan allt eftersom jag fortskrider med konstruktionen.

 

Om ni har någon synpunkter eller idéer v.g. kontakta

 

Till Huvudsidan